Wednesday, March 4, 2015


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani......




Institusi ini.... Disini aku meneruskan misi jihatku menuntut ilmu Nya.... Mencari redha yang Esa.... Adakah institusi ini berjaya mengubah aku dalam mengenal erti kehidupan.... Mengenal baik buruknya diriku.... Mengajar aku apa itu erti kebahagiaan, kekecewaan, kejayaan, kegagalan, keseronokan, penderitaan dalam menempuh pancaroba dunia yang semakin kelam.... Dalam usaha untuk mencari keredhaan dari yang Esa...

................PHD............


 
video

Credit kepada Hamba Allah yang menghasilkan video ini....

Thursday, June 6, 2013

Motor Impian, InsyaAllah.... (^_^)

Side View

Kawasaki Z800 Technical Specifications:

Engine
Engine type
Liquid-cooled, 4-stroke In-Line Four
Displacement
806 cm3
Valve/Induction system
DOHC, 16 valves
Fuel system
Fuel injection: φ34 mm x 4 (Mikuni), with dual throttle valves
Ignition
Digital
Starting
Electric
Lubrication
Forced lubrication, wet sump

Transmission
6-speed, return
Final Drive
Sealed chain
Clutch
Wet multi-disc, manual

Frame
Frame type
Tubular backbone (with engine sub-frame), high-tensile steel
Wheel travel, front
120 mm
Wheel travel, rear
137 mm
Tyre, front
120/70ZR17M/C (58W)
Tyre, rear
180/55ZR17M/C (73W)
Steering angle, left / right
31o / 31o

Suspension
Suspension, front
41 mm inverted fork with rebound damping and spring preload adjustability
Suspension, rear
Bottom-Link Uni-Trak, gas-charged shock with piggyback reservoir and stepless rebound damping and preload adjustability

Brakes
Brakes, front
Dual semi-floating 310 mm petal discs Dual opposed 4-piston
Brakes, rear
Single 250 mm petal disc Single-piston

Dimensions
Dimensions (L x W x H)
2,100 mm x 800 mm x 1,050 mm
Wheelbase
1,445 mm
Ground Clearance
150 mm
Seat height
834 mm
Fuel capacity
17 liters
Curb Mass
229 kg

Performance
Maximum power
83.0 kW {113 PS} / 10,200 rpm
Maximum torque
83.0 N*m {8.5 kgf*m} / 8,000 rpm

via: http://www.asphaltandrubber.com/bikes/53-photos-2013-kawasaki-ninja-z800-z800e/ and http://www.kawasaki.eu/Z800/Specifications


Bidadari Dihati Suami..


Allah berfirman, maksudnya:
"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. ..."
(al-Quran, al-Rum (30): 21).

Salam Israk Mikraj

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani…..
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam…..
Salam Israk Mikraj kepada semua….

Derdasarkan hadis-hadis sahih, peristiwa ini berlaku sebelum hijrah ke Madinah.
Malam itu, baginda berada di rumahnya di Mekah. Jibril AS dan dua orang malaikat lainnya membangunkan baginda. Mereka membawa Buraq, iaitu seekor haiwan yang lebih kecil daripada kuda, lebih besar daripada keldai. Satu langkahnya sejauh mata memandang.(Sumber:Utusan Melayu (M) Bhd )

Peristiwa Nabi Allah Muhammad SAW bertemu penciptaNya dengan perjalanan pantas dengan menunggang Buraq atas keizinan dan kehendak Allah dari Masjidil haram ke Masjidil Aqsa dan naik ke langit melalui 7 lapisan langit tiba di Sidratul muntaha, Mustawa dan tiba di bawah Arasy Allah sebelum kembali semula ke Mekah pada malam hari yang sama.

Melihat sendiri seksaan dan balasan kepada amalan yang dikerjakan didunia dan mendapat perintah daripada Allah secara langsung tanpa perantara untuk melakukan solat fardhu 5 kali sehari semalam. Pada asalnya adalah 50 waktu tetapi selepas turun dan naik sebanyak 5 kali bertemu Allah semula, ia dikurangkan untuk meringankan beban umat2nya kepada hanya 5 waktu.

Sabda Rasulullah SAW: (Selain daripada apa yang aku saksikan ketika dibawa Israk dan Mikraj pada malam itu), maka ALLAH fardukan (atasku) dan umatku 50 waktu solat , lalu aku memohon kepada-Nya (supaya dikurangkan lagi bilangan solat itu yang sudahpun dikurangkan kepada lima sahaja), maka ALLAH berfirman yang bermaksud : 'Solat fardu (sehari semalam) itu tetap lima (dari segi bilangannya) dan ia tetap juga 50 (dari segi pahalanya). Keputusanku tidak dapat diubah atau ditukar ganti '. [Hadis Riwayat Bukhari ]

Pengajaran dari peristiwa: Tingkatkan ketakwaan padaNya, Beriman kepadaNya, Jgn tinggal kewajiban bersolat, Jd insan yg soleh dan solehah. Semoga kita ditempatkan dalam golongan yg mendapat keistimewaan syurgaNya di “sana” nanti, insyaAllah…. Amin………… Wallahu a’lam….. (^_^)


Sumber: Hamba Allah..

Sunday, June 2, 2013

“MAHARKU UNTUKMU”





“MAHARKU UNTUKMU”

Inilah mahar ku untuk mu
Seperti ini ku mampu
Sepenuh hati ku berikan
Sebagai wujud cinta ku

Mahar ku untuk mu tulus ku serahkan
Kepada diri mu satu yang ku pilih
Mahar ku untuk mu aku karunia
Yang ALLAH berikan pada ku untuk mu

Terimalah sebaris doa
Semoga engkau bahagia
Dan ku nyanyikan lagu ini
Persembahan cinta suci

Mahar ku untuk mu tulus ku serahkan
Kepada diri mu satu yang ku pilih
Mahar ku untuk mu aku karunia
Yang ALLAH berikan pada ku untuk mu

Mahar ku untuk mu tulus ku serahkan
Kepada diri mu satu yang ku pilih
Mahar ku untuk mu aku karunia
Yang ALLAH berikan pada ku untuk mu

Mahar ku untuk mu tulus ku serahkan
Kepada diri mu satu yang ku pilih
Mahar ku untuk mu aku karunia
Yang ALLAH berikan pada ku untuk mu

Artis: Alief…

Aku cuma ada seorang abang.



Aku cuma ada seorang abang.

Usianya dua tahun lebih tua daripada aku. Suatu hari, untuk mendapatkan sehelai tie yang menjadi keperluan anak teruna ketika itu, aku ambil 20 ringgit dari poket seluar ayah.

Petang itu, pulang saja dari sekolah - ayah memanggil kami berdua. Dia meminta aku dan abang berdiri di tepi dinding. Aku menggeletar melihat rotan panjang sedepa di tangan ayah. "Siapa ambil duit ayah?" tanya ayah bagai singa lapar.

Aku langsung tidak berdaya menentang renungan tajam mata ayah. Kedua-dua kami membisu,cuma tunduk memandang lantai. "Baik,kalau tak mengaku,dua-dua ayah rotan!" sambung ayah sambil mengangkat tangan untuk melepaskan pukulan sulungnya ke belakang aku.

Tiba-tiba, abang menangkap tangan ayah dengan kedua-dua belah tangannya sambil berkata, "Saya yang ambil!"

Belum sempat abang menarik nafas selepas mengungkapkan kata-kata itu, hayunan dan balunan silih berganti menghentam tubuh abang. Aku gamam,lidah kelu untuk bersuara. Walau perit menahan sakit, setitis pun airmata abang tak tumpah.

Setelah puas melihat abang terjelepok di lantai, ayah merungut: "Kamu sudah mula belajar mencuri di rumah sendiri. Apakah lagi perbuatan kamu yang akan memalukan ayah di luar kelak?"

Malam itu, emak dan aku tak lepas-lepas mendakap abang. Belakangnya yang berbirat dipenuhi calar-balar cuba kami ubati. Namun abang cukup tabah. Setitis pun air matanya tidak mengiringi kesakitan yang mencucuk-cucuk.

Melihat keadaan itu, aku meraung sekuat hati, kesal dengan sikap aku yang takut berkata benar.

Abang segera menutup mulutku dengan kedua-dua belah tangannya lalu berkata,"Jangan menangis dik,semuanya dah berlalu!"

Aku mengutuk diri sendiri kerana tidak mampu membela abang. Tahun bersilih ganti, peristiwa abang dibelasah kerana mempertahankan aku bagaikan baru semalam berlaku. Abang mendapat tawaran belajar ke universiti dan aku pula ditawarkan menyambung pelajaran ke Kolej

Malam itu ayah duduk di bawah cahaya lampu kalimantang bersama ibu di ruang tamu. Aku terdengar ayah berkata, "Zah, anak kita cemerlang dalam pelajaran. Abang bangga sekali!"

"Tapi apalah maknanya bang...!" aku terdengar ibu teresak-esak. "Dimana kita nak cari duit membiayai mereka?"

Ketika itulah abang keluar dari biliknya. Dia berdiri di depan ayah dan ibu. "Ayah,saya tak mahu pergi ke universiti lagi!"

Perlahan-lahan ayah bangun, membetulkan ikatan kain pelekatnya dan merenung wajah emak,kemudian wajah abang dalam-dalam.

Panggggg....sebuah penampar singgah di pipi abang. Seperti biasa yang mampu aku lakukan ialah menutup muka dan menangis.

"Kenapa kamu ni?Tahu tak,kalau ayah terpaksa mengemis kerana persekolahan kamu, ayah akan lakukan!"
"Abang kena teruskan pelajaran. Kalau tak, abang takkan dapat membawa keluarga keluar daripada kemiskinan," aku memujuk abang tatkala menyapu minyak pada pipinya yang bengkak.

"Abang tak sepandai adik...biarlah abang yang berhenti." Tiada siapa yang menyangka, dinihari itu abang tiada dibiliknya. Dia membawa bersamanya beberapa helai baju lusuh yang dia ada. Di atas pangkin tempat dia lelapkan mata, terdapat sehelai kertas yang tercatat.....

"Adik...untuk dapat peluang ke kolej bukannya mudah. Abang cari kerja dan akan kirim wang buat adik."

Apa lagi yang saya tahu selain meraung. Ayah termenung, jelas dia cukup kecewa. Begitu juga emak yang menggunakan air matanya memujuk ayah.

Suatu petang ketika berehat di asrama, teman sebilik menerpa: "Ada pemuda kampung tunggu kau kat luar!"

"Pemuda kampung?" bisikku. "Siapa?"

Tergesa-gesa aku keluar bilik. Dari jauh aku nampak abang berdiri dengan pakaian comotnya yang dipenuhi lumpur dan simen. "Kenapa sebut orang kampung, sebutlah abang yang datang!" Sambil tersenyum dia menjawab, "Adik lihatlah pakaian abang ni. Apa yang akan kawan-kawan adik kata kalau mereka tahu saya abang adik?"

Jantungku terasa berhenti berdenyut mendengarkan jawapannya. Aku cukup tersentuh. Tanpa sedar, air jernih mengalir di pipi.
Aku kibas-kibas bebutir pasir dan tompokan simen pada pakaian abang.

Dalam suara antara dengar dan tidak, aku bersuara, "Adik tak peduli apa orang lain kata." Dari kocek seluarnya, abang keluarkan sepit rambut berbentuk kupu-kupu.Dia mengenakan pada rambutku sambil berkata, "Adik, abang tengok ramai gadis pakai sepit macam ni, abang beli satu untuk adik."

Aku kaku. Sepatah kata pun tak terucap. Aku rangkul abang dan dadanya dibasahi air mataku yang tak dapat ditahan-tahan.

Tamat semester, aku pulang ke rumah sementara menunggu konvokesyen. Aku lihat tingkap dan dinding rumah bersih, tak seperti selalu.

"Emak,tak payahlah kerja teruk-teruk bersihkan rumah sambut saya balik."

" Abang kamu yang bersihkan. Dia pulang kelmarin. Habis tangannya luka-luka."

Aku menerpa ke biliknya. Cantik senyuman abang. Kami berdakapan. "Sakit ke?" aku bertanya tatkala memeriksa luka pada tangannya.

"Tak....Adik tahu, semasa bekerja sebagai buruh kontrak, kerikil dan serpihan simen jatuh seperti hujan menimpa tubuh abang sepanjang masa.

Kesakitan yang dirasa tidak dapat menghentikan usaha abang untuk bekerja keras." Apalagi...aku menangis seperti selalu.

Aku berkahwin pada usia menginjak 26 tahun. Suamiku seorang usahawan menawarkan jawatan pengurus kepada abang.

"Kalau abang terima jawatan tu, apa kata orang lain?" kata abang. "Abang takde pelajaran. Biarlah abang bekerja dengan kelulusan yang abang ada." "Abang tak ke sekolah pun kerana adik." kata ku memujuk. "Kenapa sebut kisah lama, dik?" katanya ringkas, cuba menyembunyikan kesedihannya.

Abang terus tinggal di kampung dan bekerja sebagai petani. Pada satu majlis kesyukuran, juruacara majlis bertanya kepada abang, "Siapakah orang yang paling anda sayangi?"

Spontan abang menjawab, "Selain abah dan emak, adik saya...."katanya lantas menceritakan suatu kisah yang langsung tidak ku ingati.

"S
emasa sama-sama bersekolah rendah, setiap hari kami berjalan kaki ke sekolah.Suatu hari tapak kasut saya tertanggal. Melihat saya hanya memakai kasut sebelah, adik membuka kasutnya dan memberikannya pada saya. Dia berjalan dengan sebelah kasut. Sampai di rumah saya lihat kakinya berdarah sebab tertikam tunggul dan calar-balar."

"Sejak itulah saya berjanji pada diri sendiri.
Saya akan lakukan apa saja demi kebahagiaan adik saya itu. Saya berjanji akan menjaganya sampai bila-bila."

Sebaik abang tamat bercerita, aku meluru ke arah abang, mendakap abang sungguh-sungguh sambil meraung bagaikan diserang histeria.


Sumber: Hamba Allah.....